Arkiv

Jag har gjort fel med min betalning, vad händer nu?

Felaktig betalning (fel belopp/faktura/OCR-nr etc) debiteras med 180 kr (administrativ avgift), enligt föreningens stadgar.

När en fastighetsägare gör något fel, som att betala för sent, glömma att betala, ange fel fakturanummer, betalar fel belopp, betalar dubbelt, etc. så genererar detta extra arbete för redovisningsbyrån, därav den administrativa avgiften.

Kan jag betala hela årets avgifter på en gång?

Ja, vi har årsvis betalning, där man betalar nästa års hela kostnad i november föregående år.

Det är INTE tillåtet att betala i förskott. Det är INTE tillåtet att återanvända gamla OCR-nummer. Det är endast tillåtet att betala med det för varje fastighet och varje betalningstillfälle fakturaunika OCR-numret. Fakturanummer publiceras inför varje betalningstillfälle på föreningens interna hemsida. Läs mer här fiber.annehem.net/ufaqs/annan-betalning/

När ska jag betala avgiften?

Avgiften för fiber och därmed internet betalas en gång per år, i förskott, enligt följande fakturadatum och förfallodatum :

Avgift avseende period PUBLICERAS* senast och ska vara betald senast
Jan-Dec (kommande år) Första vardag november Sista vardag november

*Betalningsinformation i form av Faktura-nummer/OCR-nummer (unikt för varje betalningstillfälle och fastighet), publiceras på ovanstående datum på hemsidan https://intern.fiber.annehem.net

Läs mer om hur du betalar här fiber.annehem.net/ufaqs/hur-sker-betalningen/
och här fiber.annehem.net/faq under rubriken ”Betalningar”.

Kan ni se om min betalning är gjord?

Föreningen har tyvärr inte möjlighet att ge besked omedelbart om en inbetalning är registrerad eller ej. Det är en alldeles för hög kostnad för föreningen att betala redovisningsbyrån för att göra dagliga kontroller av inbetalningar.

Har ni gjort betalningen som ni säger så är säkert allting i sin ordning.

Senast 10 dagar efter förfallodatum respektive påminnelsedatum så kan ni se registrerade betalningar på er egen sida via inloggning här!

Varför har vi fått kravbrevsavgift/fakturaavgift på papper efter att vi betalade kravbrevsavgift/fakturaavgift som kom på epost?

Styrelsen har beslutat att skicka kravbrevsavgifter och fakturaavgifter på flera kanaler, så att de säkert når mottagarna.

Alla kravbrevsavgifter/fakturaavgifter skickas ut som epost och papperspost samma dag. Utskriftsdatum och fakturanummer är samma på både epost och papperspost om det avser samma faktura.

Papperspost tar dock lite längre tid innan det når mottagaren.

Vi vill ha en fakturakopia, kan ni skicka det?

För att underlätta för medlemmar skickas det med automatik ut betalningsinformation via mail.

Denna betalningsinformation är utformad som en faktura men den är inte något som sparas, så vi kan inte skicka den i efterhand.

För dig som önskar en kopia av betalningsinformation finns det en mall att ladda ner själv.

>>Fakturamall

I mallen kan du fylla i uppgifter från debiteringslängden.

OBS! Leverans av e-post garanteras ej.

Vi har bytt ägare, kan ni skicka en ny faktura med den nya ägarens adressuppgifter?

Nej, samfällighetsföreningen skickar inte ut nya fakturor. Det finns en debiteringslängd som gäller och utskick av fakturor är en service för att underlätta för boende. Om ni flyttar så vänligen informera de nyinflyttade om vad som erbjuds med fiber och internet.

Om ni har gjort ett ägarbyte efter att en faktura är skapad men innan förfallodatum har inträffat är det upp till den gamla ägaren att antingen betala avgiften eller informera den nya ägaren om debiteringslängden och eventuellt skicka den utskickade fakturan till den nya ägaren. Om samfällighetsavgift ej betalas på förfallodatum kommer påminnelser och påminnelseavgifter skickas till den ägare som finns registrerad i föreningens databas. Föreningen har ingen möjlighet att skicka ut gamla fakturor med nya ägaruppgifter.

Föreningen uppmanar gamla och nya ägare att reglera detta på bästa sätt mellan varandra. Samfällighetsföreningen har inga synpunkter på vem som betalar men kräver juridiskt att den som är registrerad som fastighetsägare vid samfällighetsavgiftens förfallodatum har betalat aktuell samfällighetsavgift för fastigheten.

Vi ska flytta, kan vi få tillbaka de pengar vi har betalat i samfällighetsavgift för den period vi inte kommer att bo kvar?

Nej, samfällighetsföreningen betalar inte tillbaka betalda samfällighetsavgifter. Fastigheten har internet betalt fram tills nästa samfällighetsavgift skall vara betald. Den fastighetsägare som är registrerad som fastighetsägare vid samfällighetsavgiftens förfallodatum är ansvarig för att betala aktuell samfällighetsavgift för fastigheten.

Vi har fått en faktura från internetleverantören, ska inte internet ingå?

Internet ingår och faktureras inte från internetleverantören direkt till fastighetsägare. Om ni har fått en faktura från internetleverantören har ni fått det för att ni har beställt tilläggstjänster, till exempel i form av minutavgifter för utgående telefonsamtal för IP-telefoniabonnemanget eller extra säkerhetstjänster. För mer information vänligen kontakta internetleverantörens kundtjänst enligt kontaktuppgifter på fakturan.